25 de novembre del 2009

LA BELLESA DELS NOMBRES

Aquesta és la meva primera prova de penjar una presentació en power-point. Fa temps que el tinc i em sembla curiós. A veure si també l'hi trobeu.



14 de novembre del 2009

UN VIDEO PRECIÓS

Aquí teniu un video que la Montserrat Casas, compaya de l'aula de tecnologia, va penjar al fòrum i l'he trobat tan bonic que el penjo aquí. És un conte on es veu el paper que ha de tenir el mestre com a company d'aprenentatge, com a provocador, donant ajut just en el moment en el que es necessita, deixant que l'error formi part de l'aprenentatge...

3 de novembre del 2009

MAPES INICIALI FINAL INTEGRATS

A l’avaluació inicial vaig dir: Sóc conscient que els meus coneixements previs són limitats. Són tan bàsics que crec que podria defensar-los perfectament però tinc molt clar que acabaré completant-los. Hi estic d’acord. En barrejar els dos mapes veig que el que vaig posar en el primer ho he pogut integrar sense dificultat en el segon que, evidentment, contempla moltes més idees i abasta més camps. Mirant aquest nou mapa es veu bé quin era un (en granat i amb els conceptes ombrejats) i quin l’altre.

UN CANVI CONCEPTUAL QUE RECORDO...

Quan vaig entendre el funcionament de sistema de numeració. Era com si en aquell moment se m’obrís el món i vaig ser capaç de fer operacions en qualsevol base i en vaig entendre el funcionament. Jo crec que va ser a partir d’aquell fet que vaig decidir interiorment que em volia dedicar a ajudar a fer descobriments d’aquests tipus i vaig tenir molt clar que volia ser mestra.

L'ACCÉS ALS ESCRITS DELS COMPANYS ALS SEUS BLOCS

Poder llegir el que els altres companys han escrit tot reflexionant sobre el mateix que jo m’ha estat molt útil per visualitzar les diferents maneres d’expressar les mateixes idees o per veure com cadascú ha interpretat el que havia de fer a partir de les consignes donades. Veure com la gent s’autoavaluava em va fer pensar que no ho havia fet del tot correcte i així, l’informe que jo he penjat al bloc és una mica diferent respecte al que vaig presentar, per adaptar-lo a aquest model més autoavaluatiu.

EL PAPER DE LA PSICOLOGIA EN L'EVOLUCIÓ DE LES TIC

He de reconèixer que veure com s’ha produït l’evolució de les TIC aplicades a l’educació en funció del paradigma psicològic imperant en el moment m’ha ajudat a entendre els canvis d’activitats que s’anaven proposant (fa 25 anys llargs que em dedico a l‘ensenyament i n’he vist de tota mena) i com les investigacions anteriors ajuden a anar configurant les actuals. Tot depenent del paradigma dominant es proposa un tipus o un altre de relació de l’estudiant amb les TIC.

Em sembla molt interessant contextualitzar les TIC dins l’àmbit de la construcció del coneixement. Això també ha provocat en mi un canvi d’actitud. He començat a veure possibilitats de treball molt diferents de les que feia servir fins ara amb els alumnes i que, la veritat, em cansaven una mica perquè totes eren massa repetitives. El repte està servit.

EL CMAP I LA SEVA ELABORACIO

Crec que és un model d’utilització de les TIC per ajudar a estructurar el pensament davant d’una colla de conceptes relacionats entre ells i que permet visualitzar les relacions entre aquests conceptes de manera clara i molt visual. Aquí sí que he de dir que ha estat tot un descobriment. Un cop superats els problemes tècnics (això sí que ha estat un bon aprenentatge) vaig veure que no només és útil per ajudar aquest aprenentatge sinó que implícitament treballa altres coses com per exemple l’organització espacial. Si no tens molt clar com has d’estructurar espacialment el mapa no pots relacionar res. També cal saber quins conceptes són els més importants, com remarcar-los, quins tenen la mateixa categoria i, per tant, visualment han de ser iguals, etc. Em plantejo, per tant, si el treball amb aquests mapes pot ser una manera de treballar models que ajudin els nois i noies al seu aprenentatge. La veritat és que han estat tot un descobriment i m’han donat moltes idees per treballar amb els nens a l’aula. He de continuar investigant-ne les possibilitats.

EL PAPER DEL DEBAT

El debat ha estat molt enriquidor. Mitjançant aquesta organització del treball s’ha creat una comunitat d’aprenentatge que ha anat plantejant qüestions sobre les que reflexionar. El fet d’estar en un bàndol obligava a prendre posicions argumentades que eren molt difícils de defensar si no hi estaves massa d’acord. Per sort, el meu bàndol era el vermell per la qual cosa havia de tenir en general una postura més sociodeterminista que em facilitava les coses a l’hora de plantejar hipòtesis ja que s’acosta força a la meva postura real. Val a dir que en aquest aspecte no he canviat. Però sí que el debat m’ha ajudat a contextualitzar tot aquest món de les tecnologies i a no ser radical en els plantejaments. Entenc i estic d’acord amb la postura del “teixit sense costures” per la qual ciència, tecnologia i societat són considerades com una única totalitat que requereix un tractament holístic.

Un dels fils en què vaig participar en el debat va ser el de “pa o bits”. Jo vaig plantejar (resumint) que abans de fer arribar ordinadors cal fer que hi hagi menjar. Les aportacions de les companyes em van fer pensar que hi ha processos que poden ser paral•lels i que les TIC en molt àmbits poden ajudar a millorar la qualitat de vida de les persones. Però de tota manera continuo pensant que tot el que es pugui fer serà positiu si la voluntat que hi ha al darrere és realment millorar aquesta qualitat de vida. Les TIC poden ajudar a fer-ho, o a augmentar la diferència entre ciutadans.

Lligat amb el debat, haver d’utilitzar el model d’argumentació de Toulmin m’ha ajudat molt a estructurar idees i conceptes. El fet d’haver de tenir clara la premissa i la tesi obliga a organitzar-los molt bé per expressar-los de manera entenedora.

Jonassen ens parla de la necessitat d’utilitzar diferents models per facilitar l’aprenentatge. Crec que haver de fer l’esquema de l’argumentació en forma visual amb el cmap respon a aquesta idea i és un molt bon exemple d’utilització de les TIC per ajudar a la construcció del coneixement. De fet, fer l’esquema ajuda molt a organitzar l’argumentació i deixa ben clar què va abans i què va després. Ajuda a fer aprenentatge significatiu.

REFLEXIONS ENTORN AL CANVI CONCEPTUAL

Puc afirmar que s’ha produït en mi un canvi conceptual important a partir del treball realitzat en l’assignatura.

Com diu Jonassen “el canvi conceptual té lloc quan els estudiants canvien la seva manera d’entendre els conceptes i marcs conceptuals”. Analitzo quins crec que són aquests marcs que m’han fet canviar la visió sobre Ciència, Societat i Tecnologia.

Si em fixo en les meves respostes a les qüestions breus quan vaig fer l’autoavaluació de coneixements previs crec que aquí no hi ha hagut massa canvi. Eren qüestions molt generals i la veritat és que ara contestaria el mateix. El que sí crec, però, és que s’ha produït una ampliació de coneixements i de relació entre els diferents conceptes que jo tenia. La lectura del mòdul així com l’article de Tirado i les aportacions del debat m’han ajudat a reestructurar conceptes.

Hi ha diferents aspectes amb els que crec que he fet descobriments importants: el planteig del debat amb el model d’argumentació de Toulmin, el paper de la psicologia en l’evolució de les TIC, l’elaboració del cmap, i l’accés als escrits dels companys als seus blocs.