25 de novembre del 2009

LA BELLESA DELS NOMBRES

Aquesta és la meva primera prova de penjar una presentació en power-point. Fa temps que el tinc i em sembla curiós. A veure si també l'hi trobeu.



14 de novembre del 2009

UN VIDEO PRECIÓS

Aquí teniu un video que la Montserrat Casas, compaya de l'aula de tecnologia, va penjar al fòrum i l'he trobat tan bonic que el penjo aquí. És un conte on es veu el paper que ha de tenir el mestre com a company d'aprenentatge, com a provocador, donant ajut just en el moment en el que es necessita, deixant que l'error formi part de l'aprenentatge...

3 de novembre del 2009

MAPES INICIALI FINAL INTEGRATS

A l’avaluació inicial vaig dir: Sóc conscient que els meus coneixements previs són limitats. Són tan bàsics que crec que podria defensar-los perfectament però tinc molt clar que acabaré completant-los. Hi estic d’acord. En barrejar els dos mapes veig que el que vaig posar en el primer ho he pogut integrar sense dificultat en el segon que, evidentment, contempla moltes més idees i abasta més camps. Mirant aquest nou mapa es veu bé quin era un (en granat i amb els conceptes ombrejats) i quin l’altre.

UN CANVI CONCEPTUAL QUE RECORDO...

Quan vaig entendre el funcionament de sistema de numeració. Era com si en aquell moment se m’obrís el món i vaig ser capaç de fer operacions en qualsevol base i en vaig entendre el funcionament. Jo crec que va ser a partir d’aquell fet que vaig decidir interiorment que em volia dedicar a ajudar a fer descobriments d’aquests tipus i vaig tenir molt clar que volia ser mestra.

L'ACCÉS ALS ESCRITS DELS COMPANYS ALS SEUS BLOCS

Poder llegir el que els altres companys han escrit tot reflexionant sobre el mateix que jo m’ha estat molt útil per visualitzar les diferents maneres d’expressar les mateixes idees o per veure com cadascú ha interpretat el que havia de fer a partir de les consignes donades. Veure com la gent s’autoavaluava em va fer pensar que no ho havia fet del tot correcte i així, l’informe que jo he penjat al bloc és una mica diferent respecte al que vaig presentar, per adaptar-lo a aquest model més autoavaluatiu.

EL PAPER DE LA PSICOLOGIA EN L'EVOLUCIÓ DE LES TIC

He de reconèixer que veure com s’ha produït l’evolució de les TIC aplicades a l’educació en funció del paradigma psicològic imperant en el moment m’ha ajudat a entendre els canvis d’activitats que s’anaven proposant (fa 25 anys llargs que em dedico a l‘ensenyament i n’he vist de tota mena) i com les investigacions anteriors ajuden a anar configurant les actuals. Tot depenent del paradigma dominant es proposa un tipus o un altre de relació de l’estudiant amb les TIC.

Em sembla molt interessant contextualitzar les TIC dins l’àmbit de la construcció del coneixement. Això també ha provocat en mi un canvi d’actitud. He començat a veure possibilitats de treball molt diferents de les que feia servir fins ara amb els alumnes i que, la veritat, em cansaven una mica perquè totes eren massa repetitives. El repte està servit.

EL CMAP I LA SEVA ELABORACIO

Crec que és un model d’utilització de les TIC per ajudar a estructurar el pensament davant d’una colla de conceptes relacionats entre ells i que permet visualitzar les relacions entre aquests conceptes de manera clara i molt visual. Aquí sí que he de dir que ha estat tot un descobriment. Un cop superats els problemes tècnics (això sí que ha estat un bon aprenentatge) vaig veure que no només és útil per ajudar aquest aprenentatge sinó que implícitament treballa altres coses com per exemple l’organització espacial. Si no tens molt clar com has d’estructurar espacialment el mapa no pots relacionar res. També cal saber quins conceptes són els més importants, com remarcar-los, quins tenen la mateixa categoria i, per tant, visualment han de ser iguals, etc. Em plantejo, per tant, si el treball amb aquests mapes pot ser una manera de treballar models que ajudin els nois i noies al seu aprenentatge. La veritat és que han estat tot un descobriment i m’han donat moltes idees per treballar amb els nens a l’aula. He de continuar investigant-ne les possibilitats.

EL PAPER DEL DEBAT

El debat ha estat molt enriquidor. Mitjançant aquesta organització del treball s’ha creat una comunitat d’aprenentatge que ha anat plantejant qüestions sobre les que reflexionar. El fet d’estar en un bàndol obligava a prendre posicions argumentades que eren molt difícils de defensar si no hi estaves massa d’acord. Per sort, el meu bàndol era el vermell per la qual cosa havia de tenir en general una postura més sociodeterminista que em facilitava les coses a l’hora de plantejar hipòtesis ja que s’acosta força a la meva postura real. Val a dir que en aquest aspecte no he canviat. Però sí que el debat m’ha ajudat a contextualitzar tot aquest món de les tecnologies i a no ser radical en els plantejaments. Entenc i estic d’acord amb la postura del “teixit sense costures” per la qual ciència, tecnologia i societat són considerades com una única totalitat que requereix un tractament holístic.

Un dels fils en què vaig participar en el debat va ser el de “pa o bits”. Jo vaig plantejar (resumint) que abans de fer arribar ordinadors cal fer que hi hagi menjar. Les aportacions de les companyes em van fer pensar que hi ha processos que poden ser paral•lels i que les TIC en molt àmbits poden ajudar a millorar la qualitat de vida de les persones. Però de tota manera continuo pensant que tot el que es pugui fer serà positiu si la voluntat que hi ha al darrere és realment millorar aquesta qualitat de vida. Les TIC poden ajudar a fer-ho, o a augmentar la diferència entre ciutadans.

Lligat amb el debat, haver d’utilitzar el model d’argumentació de Toulmin m’ha ajudat molt a estructurar idees i conceptes. El fet d’haver de tenir clara la premissa i la tesi obliga a organitzar-los molt bé per expressar-los de manera entenedora.

Jonassen ens parla de la necessitat d’utilitzar diferents models per facilitar l’aprenentatge. Crec que haver de fer l’esquema de l’argumentació en forma visual amb el cmap respon a aquesta idea i és un molt bon exemple d’utilització de les TIC per ajudar a la construcció del coneixement. De fet, fer l’esquema ajuda molt a organitzar l’argumentació i deixa ben clar què va abans i què va després. Ajuda a fer aprenentatge significatiu.

REFLEXIONS ENTORN AL CANVI CONCEPTUAL

Puc afirmar que s’ha produït en mi un canvi conceptual important a partir del treball realitzat en l’assignatura.

Com diu Jonassen “el canvi conceptual té lloc quan els estudiants canvien la seva manera d’entendre els conceptes i marcs conceptuals”. Analitzo quins crec que són aquests marcs que m’han fet canviar la visió sobre Ciència, Societat i Tecnologia.

Si em fixo en les meves respostes a les qüestions breus quan vaig fer l’autoavaluació de coneixements previs crec que aquí no hi ha hagut massa canvi. Eren qüestions molt generals i la veritat és que ara contestaria el mateix. El que sí crec, però, és que s’ha produït una ampliació de coneixements i de relació entre els diferents conceptes que jo tenia. La lectura del mòdul així com l’article de Tirado i les aportacions del debat m’han ajudat a reestructurar conceptes.

Hi ha diferents aspectes amb els que crec que he fet descobriments importants: el planteig del debat amb el model d’argumentació de Toulmin, el paper de la psicologia en l’evolució de les TIC, l’elaboració del cmap, i l’accés als escrits dels companys als seus blocs.

25 d’octubre del 2009

AUTOAVALUACIÓ PAC1

Aquesta assignatura m'ha suposat per ara una colla de reptes importants que, al final, m'han semblat molt interessants. La manera de plantejar el debat ha estat molt diferent però molt útil, així com el cmap. Tot el que he llegit al mòdul i a l'article de Tirado em van fer reflexionar força i el meu informe de síntesi ha estat més un resum que una opinió ja que reconec que m'agrada sistetitzar i segurament jo ho necessito per centrar les idees. El que escric a continuació és un resum d'aquest informe de síntesi. L'últim paràgraf reflecteix el repte que em proposo en aquest moment.

Aquest començament de curs les TIC han estat molt presents als mitjans de comunicació. El govern s’ha proposat dotar d’ordinadors portàtils els nois i noies de 5è i d’ESO. Quan això funcioni a ple rendiment (i es puguin superar els mil i un problemes que estan sorgint) serà una fita molt important. Però per arribar fins aquí el camí recorregut ha estat molt llarg.

Des del meu punt de vista de mestra, tot el que ha anat sorgint al debat, així com el material consultat, m’ha ajudat a aclarir interrogants sobre el camí que han seguit les tecnologies de la informació en la seva introducció en el món educatiu per arribar a parlar de tecnologia educativa (TE). Actualment se’n parla molt. Té com a camp d’actuació el disseny de situacions mediades d’aprenentatge. Però aquesta concepció actual és el resultat d’una evolució de totes les influències que ha anat tenint al llarg del temps.

M’ha resultat molt interessant la relació entre ciència, tecnologia i societat i com ha anat evolucionant des de creure que la ciència tenia un estatus propi i avançava i es desenvolupava amb total independència de l’entorn fins a veure la relació tot parlant de Ciència-Tecnologia i Societat (CTS) com un tot que ajuda a entendre la realitat quotidiana on vivim. Aquesta relació va donar lloc a dues postures: determinisme tecnològic, i determinisme social. Sense saber-ho, si em miro el primer mapa que vaig fer a ma veig que justament vaig posar al centre de tot la societat, sense que cap fletxa vagi cap a ella. Després de tot el que hem llegit i debatut entenc que el que hi ha és el concepte de teixit sense costures, pel qual està totalment interelacionat el coneixement amb les pràctiques tecnològiques, polítiques, etc. de la vida quotidiana que el mediatitzen tot partint de la base que la identitat també està formada per allò que l’envolta i li dóna sentit.

Cal donar importància a totes les aportacions que les diferents teories han fet a les TE per entendre-les al moment actual:

1) Teoria de la comunicació.

Introdueix el concepte de pertorbació : tot allò que pot dificultar l’arribada del missatge i que cal minimitzar. Influeix en la TE quant al disseny de mitjans i materials per aconseguir una comunicació eficaç.

2) Psicologia

· La Gestalt va estudiar la percepció tot aportant principis per al disseny de continguts icònics o visuals.

· El conductisme associa conductes específiques a estímuls concrets amb aportacions com: el valor del reforç, la formulació d’objectius operatius, l’ensenyament programat

· S’aplica l’enfocament sistèmic pel qual la TE ha de plantejar el disseny de situacions d’ensenyament perquè aquest aconsegueixi els objectius previstos eficaçment. Dóna lloc al disseny instruccional i a dues maneres d’enfocar la TE: Tecnologies en l’educació: mitjans didàctics i Tecnologies de l’educació: investigació sobre l’aprenentatge i comunicació

· El cognitivisme i el constructivisme plantegen que l’aprenentatge no es percep com un mer canvi en les conductes sinó en l’estructura cognitiva amb aportacions com la importància dels coneixement previs, la ZDP, l’ensenyament ha de ser un procés d’ajuda a l’activitat constructiva que ha de fer cadascú a través de la interacció i mediació social, l’aprenentatge cooperatiu... La TE s’ha de centrar en disseny, ús i avaluació de les Tecnologies de la Informació aplicades a accions formatives, referint-se sobretot als processos seguits no només al disseny i estudi de materials didàctics. No s’ha de limitar només al món escolar.

La societat ha anat canviant tot passant per diverses revolucions. Actualment vivim una revolució fonamentada en els canvis pels que passen les tecnologies del processament de la informació i la comunicació (TIC) i que també provoquen canvis, com la facilitat de comunicació, la necessitat d’aprenentatge constant per fer front a la realitat del canvi i a la seva complexitat,organització diferent en tots els sectors de la societat... i un que m’afecta molt, el canvi de rols de professor i alumne ja que es veu que:

Ø Cal capacitar l’alumne per avaluar la gran informació que pot rebre i adaptar-la a les seves necessitats.

Ø Es pot flexibilitzar el temps i l’espai d’aprenentatge.

Ø Permeten comunicació més fluïda amb companys, facilitant l’aprenentatge cooperatiu.

Ø Possibiliten la interacció amb diferent codis i sistemes simbòlics , el que facilita l’aprenentatge.

Ø Flexibilitzen els itineraris formatius.

Ø Amplien les estratègies de formació, com la creació d’entorns interactius.

Actualment, ningú no pot dubtar de les grans possibilitats que té la TE. El que crec que no es pot oblidar mai, però, és que l’impacte que les TIC tinguin en la formació, el que continuarà marcant l’aprofitament del seu ús serà la relació que s’estableixi entre tots els elements de l’acció formativa: professor, alumnes, mitjans, continguts i objectius que es plantegen, així com l’ambient de classe i els diferents contextos que influeixen.


El repte està servit. L’ús de les TE dóna un nou aire al procés educatiu. Aquest canvi, però, de rol professor-alumne, no treu al professorat el paper importantíssim en la motivació perquè realment aconseguim que el nostres alumnes realitzin un aprenentatge significatiu. Serem capaços de fer-ho?

EL MEU PRIMER CMAP

Aquest és el cmap que he hagut de fer per a la primera PAC. No entenc el perquè però amb el primer que vaig fer m'hi vaig barallar molt i no em va acabar de sortir. Vaig haver d'esborrar línies que em sobraven amb un programa de dibuix. En canvi, amb aquest semblava que ho hagués fet tota la vida. Al final m'ho he passat bé fent-lo i tot. He pogut comprovar com cal tenir les idees molt clares del que vols posar i relacionar abans de fer-lo. És, doncs, un molt bon exercici per lligar tot el que es va aprenent.

25 de setembre del 2009

PRIMERES CONCLUSIONS

Són molt curtes i realistes: que tinc molt a aprendre!
Aquí teniu el "Situa't de 0 a 10"

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: 8

CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 10

TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : 10

DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: 0

CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: 10

DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: 2

TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: 5

DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: 5

TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: 6

DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: 4


AVALUACIÓ INICIAL

Respecte a quina personalizació he fet de l'entorn UOC, la veritat és que no massa. He fet que s'incloguin els missatges als quals es respon quan envio un correu, he posat la signatura i he redireccionat el correu UOC al meu correu gmail. Si n'hi ha d'altres coses a fer que em facilitin la feina segur que ho acabaré personalitzant també.

Benvinguts al meu bloc!

M'està costant una mica això d'introduir-me en aquest món "bloquero". Espero que conforme vagi agafant-li "el truc" no em costarà tant decidir què hi poso i quin format li dono perquè resulti agradable de veure. Mentrestant us convido a que el visiteu i hi digueu la vostra.