25 de novembre del 2009
LA BELLESA DELS NOMBRES
14 de novembre del 2009
UN VIDEO PRECIÓS
3 de novembre del 2009
MAPES INICIALI FINAL INTEGRATS
A l’avaluació inicial vaig dir: Sóc conscient que els meus coneixements previs són limitats. Són tan bàsics que crec que podria defensar-los perfectament però tinc molt clar que acabaré completant-los. Hi estic d’acord. En barrejar els dos mapes veig que el que vaig posar en el primer ho he pogut integrar sense dificultat en el segon que, evidentment, contempla moltes més idees i abasta més camps. Mirant aquest nou mapa es veu bé quin era un (en granat i amb els conceptes ombrejats) i quin l’altre.
UN CANVI CONCEPTUAL QUE RECORDO...
L'ACCÉS ALS ESCRITS DELS COMPANYS ALS SEUS BLOCS
EL PAPER DE LA PSICOLOGIA EN L'EVOLUCIÓ DE LES TIC
Em sembla molt interessant contextualitzar les TIC dins l’àmbit de la construcció del coneixement. Això també ha provocat en mi un canvi d’actitud. He començat a veure possibilitats de treball molt diferents de les que feia servir fins ara amb els alumnes i que, la veritat, em cansaven una mica perquè totes eren massa repetitives. El repte està servit.
EL CMAP I LA SEVA ELABORACIO
EL PAPER DEL DEBAT
Un dels fils en què vaig participar en el debat va ser el de “pa o bits”. Jo vaig plantejar (resumint) que abans de fer arribar ordinadors cal fer que hi hagi menjar. Les aportacions de les companyes em van fer pensar que hi ha processos que poden ser paral•lels i que les TIC en molt àmbits poden ajudar a millorar la qualitat de vida de les persones. Però de tota manera continuo pensant que tot el que es pugui fer serà positiu si la voluntat que hi ha al darrere és realment millorar aquesta qualitat de vida. Les TIC poden ajudar a fer-ho, o a augmentar la diferència entre ciutadans.
Lligat amb el debat, haver d’utilitzar el model d’argumentació de Toulmin m’ha ajudat molt a estructurar idees i conceptes. El fet d’haver de tenir clara la premissa i la tesi obliga a organitzar-los molt bé per expressar-los de manera entenedora.
Jonassen ens parla de la necessitat d’utilitzar diferents models per facilitar l’aprenentatge. Crec que haver de fer l’esquema de l’argumentació en forma visual amb el cmap respon a aquesta idea i és un molt bon exemple d’utilització de les TIC per ajudar a la construcció del coneixement. De fet, fer l’esquema ajuda molt a organitzar l’argumentació i deixa ben clar què va abans i què va després. Ajuda a fer aprenentatge significatiu.
REFLEXIONS ENTORN AL CANVI CONCEPTUAL
Com diu Jonassen “el canvi conceptual té lloc quan els estudiants canvien la seva manera d’entendre els conceptes i marcs conceptuals”. Analitzo quins crec que són aquests marcs que m’han fet canviar la visió sobre Ciència, Societat i Tecnologia.
Si em fixo en les meves respostes a les qüestions breus quan vaig fer l’autoavaluació de coneixements previs crec que aquí no hi ha hagut massa canvi. Eren qüestions molt generals i la veritat és que ara contestaria el mateix. El que sí crec, però, és que s’ha produït una ampliació de coneixements i de relació entre els diferents conceptes que jo tenia. La lectura del mòdul així com l’article de Tirado i les aportacions del debat m’han ajudat a reestructurar conceptes.
Hi ha diferents aspectes amb els que crec que he fet descobriments importants: el planteig del debat amb el model d’argumentació de Toulmin, el paper de la psicologia en l’evolució de les TIC, l’elaboració del cmap, i l’accés als escrits dels companys als seus blocs.
25 d’octubre del 2009
AUTOAVALUACIÓ PAC1
Aquest començament de curs les TIC han estat molt presents als mitjans de comunicació. El govern s’ha proposat dotar d’ordinadors portàtils els nois i noies de 5è i d’ESO. Quan això funcioni a ple rendiment (i es puguin superar els mil i un problemes que estan sorgint) serà una fita molt important. Però per arribar fins aquí el camí recorregut ha estat molt llarg.
Des del meu punt de vista de mestra, tot el que ha anat sorgint al debat, així com el material consultat, m’ha ajudat a aclarir interrogants sobre el camí que han seguit les tecnologies de la informació en la seva introducció en el món educatiu per arribar a parlar de tecnologia educativa (TE). Actualment se’n parla molt. Té com a camp d’actuació el disseny de situacions mediades d’aprenentatge. Però aquesta concepció actual és el resultat d’una evolució de totes les influències que ha anat tenint al llarg del temps.
M’ha resultat molt interessant la relació entre ciència, tecnologia i societat i com ha anat evolucionant des de creure que la ciència tenia un estatus propi i avançava i es desenvolupava amb total independència de l’entorn fins a veure la relació tot parlant de Ciència-Tecnologia i Societat (CTS) com un tot que ajuda a entendre la realitat quotidiana on vivim. Aquesta relació va donar lloc a dues postures: determinisme tecnològic, i determinisme social. Sense saber-ho, si em miro el primer mapa que vaig fer a ma veig que justament vaig posar al centre de tot la societat, sense que cap fletxa vagi cap a ella. Després de tot el que hem llegit i debatut entenc que el que hi ha és el concepte de teixit sense costures, pel qual està totalment interelacionat el coneixement amb les pràctiques tecnològiques, polítiques, etc. de la vida quotidiana que el mediatitzen tot partint de la base que la identitat també està formada per allò que l’envolta i li dóna sentit.
Cal donar importància a totes les aportacions que les diferents teories han fet a les TE per entendre-les al moment actual:
1) Teoria de la comunicació.
Introdueix el concepte de pertorbació : tot allò que pot dificultar l’arribada del missatge i que cal minimitzar. Influeix en la TE quant al disseny de mitjans i materials per aconseguir una comunicació eficaç.
2) Psicologia
·
· El conductisme associa conductes específiques a estímuls concrets amb aportacions com: el valor del reforç, la formulació d’objectius operatius, l’ensenyament programat
· S’aplica l’enfocament sistèmic pel qual
· El cognitivisme i el constructivisme plantegen que l’aprenentatge no es percep com un mer canvi en les conductes sinó en l’estructura cognitiva amb aportacions com la importància dels coneixement previs,
La societat ha anat canviant tot passant per diverses revolucions. Actualment vivim una revolució fonamentada en els canvis pels que passen les tecnologies del processament de la informació i la comunicació (TIC) i que també provoquen canvis, com la facilitat de comunicació, la necessitat d’aprenentatge constant per fer front a la realitat del canvi i a la seva complexitat,organització diferent en tots els sectors de la societat... i un que m’afecta molt, el canvi de rols de professor i alumne ja que es veu que:
Ø Es pot flexibilitzar el temps i l’espai d’aprenentatge.
Ø Permeten comunicació més fluïda amb companys, facilitant l’aprenentatge cooperatiu.
Ø Possibiliten la interacció amb diferent codis i sistemes simbòlics , el que facilita l’aprenentatge.
Ø Flexibilitzen els itineraris formatius.
Ø Amplien les estratègies de formació, com la creació d’entorns interactius.
Actualment, ningú no pot dubtar de les grans possibilitats que té
El repte està servit. L’ús de les TE dóna un nou aire al procés educatiu. Aquest canvi, però, de rol professor-alumne, no treu al professorat el paper importantíssim en la motivació perquè realment aconseguim que el nostres alumnes realitzin un aprenentatge significatiu. Serem capaços de fer-ho?
EL MEU PRIMER CMAP
Aquest és el cmap que he hagut de fer per a la primera PAC. No entenc el perquè però amb el primer que vaig fer m'hi vaig barallar molt i no em va acabar de sortir. Vaig haver d'esborrar línies que em sobraven amb un programa de dibuix. En canvi, amb aquest semblava que ho hagués fet tota la vida. Al final m'ho he passat bé fent-lo i tot. He pogut comprovar com cal tenir les idees molt clares del que vols posar i relacionar abans de fer-lo. És, doncs, un molt bon exercici per lligar tot el que es va aprenent.25 de setembre del 2009
TE2) L’objecte principal de
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 10
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : 10
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: 0
CC1) Les aules de
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: 2
TE1)
DU1) Els debats a
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: 6
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: 4
Respecte a quina personalizació he fet de l'entorn UOC, la veritat és que no massa. He fet que s'incloguin els missatges als quals es respon quan envio un correu, he posat la signatura i he redireccionat el correu UOC al meu correu gmail. Si n'hi ha d'altres coses a fer que em facilitin la feina segur que ho acabaré personalitzant també.
