El debat ha estat molt enriquidor. Mitjançant aquesta organització del treball s’ha creat una comunitat d’aprenentatge que ha anat plantejant qüestions sobre les que reflexionar. El fet d’estar en un bàndol obligava a prendre posicions argumentades que eren molt difícils de defensar si no hi estaves massa d’acord. Per sort, el meu bàndol era el vermell per la qual cosa havia de tenir en general una postura més sociodeterminista que em facilitava les coses a l’hora de plantejar hipòtesis ja que s’acosta força a la meva postura real. Val a dir que en aquest aspecte no he canviat. Però sí que el debat m’ha ajudat a contextualitzar tot aquest món de les tecnologies i a no ser radical en els plantejaments. Entenc i estic d’acord amb la postura del “teixit sense costures” per la qual ciència, tecnologia i societat són considerades com una única totalitat que requereix un tractament holístic.
Un dels fils en què vaig participar en el debat va ser el de “pa o bits”. Jo vaig plantejar (resumint) que abans de fer arribar ordinadors cal fer que hi hagi menjar. Les aportacions de les companyes em van fer pensar que hi ha processos que poden ser paral•lels i que les TIC en molt àmbits poden ajudar a millorar la qualitat de vida de les persones. Però de tota manera continuo pensant que tot el que es pugui fer serà positiu si la voluntat que hi ha al darrere és realment millorar aquesta qualitat de vida. Les TIC poden ajudar a fer-ho, o a augmentar la diferència entre ciutadans.
Lligat amb el debat, haver d’utilitzar el model d’argumentació de Toulmin m’ha ajudat molt a estructurar idees i conceptes. El fet d’haver de tenir clara la premissa i la tesi obliga a organitzar-los molt bé per expressar-los de manera entenedora.
Jonassen ens parla de la necessitat d’utilitzar diferents models per facilitar l’aprenentatge. Crec que haver de fer l’esquema de l’argumentació en forma visual amb el cmap respon a aquesta idea i és un molt bon exemple d’utilització de les TIC per ajudar a la construcció del coneixement. De fet, fer l’esquema ajuda molt a organitzar l’argumentació i deixa ben clar què va abans i què va després. Ajuda a fer aprenentatge significatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada